Dit is een verslag over de geweldige vakantie die ik heb gehad met mijn moeder op Cuba vorig jaar augustus.

Mijn moeder is vanuit Nederland naar Cuba gekomen en ik ben vanaf Saba naar Cuba gereisd.
Bij het vliegveld voelde ik mij eerst wat onwennig totdat ik een bordje zag met de namen van mijn moeder en ik. Dit gaf een heel fijn gevoel. Na een tijdje wachten kwam mijn moeder aan. Dit was heel bijzonder want we hadden elkaar al een paar maanden niet gezien.

We werden opgehaald in Havana in een gave, stoere en oude zwart witte auto uit 1954.

Tijdens de rit luisterden wij naar Spaanse muziek en hebben we genoten van de bijzondere rit in de chique auto. Eenmaal aangekomen in het hotel hebben we een Mojito gedronken en gezellig een hapje gegeten. Het was wel gek op ineens ergens anders op de wereld te zijn en dan weer samen te zijn.

Sociaal zoals mijn moeder is had zij iemand ontmoet in het vliegtuig die uit Cuba kwam maar in Duitsland woonde. Hij zei dat hij misschien wel even langs zou komen met mijn broer en schoonzus. Wij lachten hierom want we dachten dat deze man dit niet zou doen. Maar een half uur later stond er een hele oude auto voor de deur en bracht deze man ons naar allerlei lokale gave plekken. Onderweg waren de mensen Google Maps. Elke 100 meter vroegen wij aan mensen langs de weg waar we heen moesten. De mensen voelden meteen vriendelijk aan. We zijn o.a. die avond in een club geweest waarin kunst vertoond werd met betrekking tot verschillende culturen. Elke kamer had zijn eigen kunst en daarbij passende muziek. Na deze bijzondere gelegenheid zijn we naar Casa di Musica geweest, waar Jose Luis Cartes een concert gaf. We hebben kaartjes gekocht en doordat deze man mensen kenden konden wij naar binnen. Dit was heel erg gezellig. Iedereen zat aan tafeltjes en na het zitten gingen zij salsa dansen. Dit was een prachtige start van een bijzonder avontuur.

Cuba heeft een prachtige natuur en wij wilden daarom in de dagen die wij daar zouden doorbrengen niet op 1 dezelfde plek verblijven. Mijn moeder had een hele tour gepland in Nederland bij haar vriendin Annelies. Tot in de puntjes was alles geregeld. Vandaar dat wij in luxe ook een privé chauffeur hadden ingehuurd om ons van plek naar plek te brengen.

Cuba staat bekend om de slechte internet verbinding en ik moest hier persoon eventjes aan wennen. Want ik wilde Saskia ook contacten en het was een goede les om te genieten zonder altijd maar contact te hebben met iedereen m.b.v.. internet. We konden internet kaartjes kopen van 2 cuc per uur.

De volgende dag hebben we een stoere auto tour gehad door de stad in een geweldige authentieke auto. Hierbij was een gids die tijdens de rit verhalen vertelde over de bezienswaardigheden.

Op een gegeven moment stopten wij in de stad en hebben we Havana een beetje kunnen ontdekken. De sigaren, hoeden en honing was niet te missen. We hebben gegeten bij een van de bekendste barretjes in Havana. Een schrijver kwam altijd in deze bar en nam Mojitos en deze bar staat vol met tekeningen en aantekeningen op de muren. Na het eten zijn we naar een andere barretje geweest en daar hebben we een beetje leren salsa dansen.

Als je door de straten loopt op Cuba valt het op dat Cuba enorm om kunst draait. Overal zag je kunstwerken en muziek.

De volgende dag werden we opgehaald door onze chauffeur en toen waren we op weg naar Vinales. We kregen onderweg een lekke band in de brandende zon op een afgelegen snelweg. We hebben heel lang moeten wachten totdat iemand zou komen want de schroef in de band was doorgedraaid dus we kregen hem er niet goed af. Een aantal mensen waren langs de weg gestopt om ons te helpen en het hielp maar niet. Uiteindelijk kwam er een grote boeren wagen op ons af en zij stopten voor ons. Met 6 mannen hebben zij onze band moeten maken. Dit duurde ongeveer 1,5 uur voordat dit voor elkaar was.

Na dit incident zijn we naar een waterval geweest, waarbij we zo onder de indruk waren van de waterval dat we onze Canon camera zijn vergeten. Hier kwamen we achter na een autotocht van een uur. We zijn niet teruggereden want we waren al zo ver, plus het waren enorm veel treden om de waterval te kunnen bewonderen.

Vinales was sprookjesachtig en prachtig. Alles stond in bloei en alles was wonderbaarlijk mooi. Op een gegeven moment waren we bij onze kamer en konden we de deur niet open krijgen dus probeerde mijn moeder het in te trappen waarbij we enorm gelachen hebben. Het heeft wel gewerkt. Toen we binnenkwamen waren we beide erg onder de indruk van het prachtige uitzicht van onze hotelkamer wat prachtig!
In de avond zijn we naar een restaurant geweest en toen kreeg mijn moeder de wc-deur niet open en ze was nu zo gewend in het open trappen van een deur dat het eigenlijk niet nodig was maar ze het toch deed. Was hebben we gelachen!!

De volgende ochtend hebben we paardgereden. We gingen tijdens deze rit naar sigaar boerderijen en hebben een sigaar gerookt bij een van de boerderijen. De hele tijd riep de man Vamos, Vamos, Rapido, Rapido naar de paarden. Onze gids sprak geen woord Engels dus we dachten al dat dit iets van sneller betekenden.

Bij een van de sigaar boerderijen kregen mijn moeder en ik de slappe lach want deze boer sprak zo ongelooflijk onduidelijk Engels en dit hadden wij ook opgenomen op een video daar hebben we de hele vakantie lol van gehad omdat het de dag karakteriseerde. Hier hebben we ook sigaren gekocht.

Na het paardrijden zijn we naar het dorpje geweest om hier iets te eten. Daarna hebben we lekker relaxt buiten gezeten bij het hotel en daarna een goede nachtrust want de volgende dag gingen we naar Playa Larga. Dit was een klein dorpje aan de kust en hier verbleven wij in een Casa Particulares. Dit is erg populair op Cuba. Mensen die hun eigen huis en appartementen verhuren aan toeristen. Een soort Air B&B.

Hier hebben we lekker gerelaxt en gezwommen in de zee. ’S Avonds hebben we gegeten bij een restaurantje aan de zee. Ook hebben we hier een ‘indianen’ dorp bezocht met een bootje. Dit zag er heel erg mooi uit met allerlei rieten hutjes en prachtige natuur.

En daarna zijn we naar een restaurant geweest met live muziek en hebben we met veel mensen ‘proberen’te communiceren in ons gebrekkige Spaans haha.

De volgende dag zijn we op weg gegaan naar Trinidad. Een hele oude stad die ook op de werelderfgoedlijst staat. Het stadje bestond uit allerlei gekleurde woningen en allerlei kleine steegjes met een prachtige weg die gemaakt was van verschillende soorten stenen. Hier hebben we live bandjes gezien en ook nog even gezongen met een bandje waarbij we een soort privé restaurantje hadden want we gingen naar een iets afgelegen restaurant. Dit restaurant zag er heel oud uit met allerlei soorten instrumenten en oude juke boxen. Het voelde net alsof we terug in de tijd waren.

De volgende dag zijn we weer verder gereden naar Santa Clara. Hier hebben wij het Mausoleum van Che Guevara bekeken. Bij de ingang werd ons gevraagd naar ons paspoort om te kijken of wij geen Amerikanen waren. Dit was wel een beetje apart.

Na deze bezienswaardigheden zijn we doorgereden terug naar Havana naar ons eerste hotel. Hier hebben we nog een keer in Havana rondgelopen en lekker van elkaar genoten.

De volgende dag was het weer tijd om afscheid te nemen en dat was niet heel erg makkelijk.

Het was een geweldige vakantie op Cuba en we hebben enorm genoten van de rondreis met zijn tweeën.

img_4675 img_4687 img_4697 img_4722 img_4750 img_4768img_4777 img_4785 img_4787 img_4790 img_4843 img_4946 img_8563 img_8564 img_8571 img_9102